De afgelopen drie jaar is het leven van geboren entrepeneur Nawaz Kazmi (24) in een stroomversnelling geraakt. In 2009 startte hij met broer Sheraz (26) marketingadviesbureau MiU Marketing. Een volle agenda, zou je zeggen. Maar vorige maand studeerde Nawaz ook nog af aan zijn opleidingen Marketing Management en Psychologie, die hij tegelijkertijd volgde. Tijd voor weer een nieuwe uitdaging!
Nawaz, wat doen je broer en jij precies bij MiU Marketing?
Onze missie is: mensen gelukkig maken. Daar helpen we bedrijven mee, door marketingadvies te geven op basis van psychologie. Wij gaan ervan uit dat wanneer een bedrijf of merk het goede gedachtegoed uitstraalt, dat het automatisch mensen aantrekt. We beginnen altijd bij de purpose van het bedrijf – waar staat het voor en wat wil het bereiken – en van daaruit kijken we hoe het bedrijf waarde kan toevoegen aan het leven van mensen. We beredeneren wat dieper dan ‘normale’ marketingadviesbureaus.
Dieper dus. Zou je zeggen beter?
Ik denk sowieso beter. Wij gaan voor de langere termijn en kijken naar de echte waarde van iets. Dat levert structureel betere merken.
Om dit te kunnen heb je vast het nodige gestudeerd?
Ik ben net klaar met mijn studies. Ik heb de bachelor Bedrijfskunde en de master Marketing Management gedaan. En de bachelor Psychologie. Ik deed ze tegelijk: in 2005 ben ik begonnen met de bachelor Bedrijfskunde, mijn eerste opleiding, en in het derde jaar (2007) startte ik met de opleiding Psychologie, die ik part time deed. Dus eigenlijk heb ik er 6,5 jaar over gedaan. Zo had ik iets meer tijd en kon ik het tegelijk doen.
Hoe zijn jullie op het idee van MiU Marketing gekomen?
Mijn broer en ik wilden altijd al een eigen onderneming oprichten. Toen ik psychologie ging studeren naast marketing, zag ik dat de twee heel veel raakvlakken hebben. Om me heen zag ik dat psychologie nog lang niet zo diep wordt toegepast in marketing als zou kunnen. Ik vind dat een goede marketeer kennis moet hebben van het menselijk brein, want dan ben je ook in staat de mens echt te begrijpen en waarde toe te voegen met wat je aanbiedt.
Ook in het communiceren van je boodschap biedt psychologie meerwaarde. Veel marketeers weten hier wel wat van af. Iedereen weet bijvoorbeeld dat als een restaurant veel gasten heeft, het restaurant populair is en dat het dus ook meer mensen aantrekt, het principe van ‘sociale bewijskracht’. Maar diepgaande psychologische kennis in combinatie met marketing was nog wat onderbelicht in de markt.
Ben je nu een marketingpsycholoog of een psychologie-marketeer?
Dat is een heel goede vraag. Onze missie is ‘mensen gelukkig maken’ en dat doen we via marketing op basis van de psychologie. Marketingpsycholoog klinkt mooi, maar je zou het dus ook kunnen omdraaien.
Op je Facebook en Twitter staan veel spreuken. Denk je niet dat mensen soms te veel dromen?
Het is goed om te dromen. Als je iets echt graag wil, en je daar een doel voor stelt, kun je er gericht naartoe werken. En mensen worden gelukkig als er groei in hun leven zit. Je komt echter bedrogen uit als je de verkeerde doelen stelt. Je denkt bijvoorbeeld gelukkig te worden als je een bepaalde auto koopt. Maar als je er een paar weken in rijdt, merk je niet veel verschil en wil je misschien weer een betere. Dat is iets menselijks, groei willen blijven ervaren. Maar als je kunt dromen en kunt blijven genieten van de huidige realiteit, doe je het goed.
Een mooie uitspraak vind ik die van Chip Conley, oprichter van de succesvolle hotelketen Joie de Vivre. Hij zegt: ‘Happiness = wanting what you have : having what you want.’ Hoe blijer je kunt zijn met wat je hebt, hoe gelukkiger je bent. Je moet een balans vinden tussen werken aan je doel en genieten van wat je hebt.
Met welke influencer of goeroe voel jij je het meest verwant?
Mensen die zowel passie hebben als talent en daarmee wat doen, inspireren mij. Kanye West is een goed voorbeeld, omdat hij iemand is die een heel helder doel voor ogen heeft en zich daar door niemand in laat tegenhouden. Schrijver en spreker Tim Ferriss van The 4-Hour Workweek inspireert mij ook, omdat zijn purpose is om het beste uit het leven te halen en hij daarmee letterlijk zijn droom leeft. Ook marketing-goeroe Seth Godin en Chip Conley geven mij nieuwe inzichten. Ik kijk trouwens ook veel video’s van TEDxTalks, waarin mensen spreken die mij erg inspireren. Ik zou zelf ook graag eens bij TEDx spreken.
In juli openen je broer en jij foodcafé Hills & Mills in Delft, waar jullie pure food gaan serveren. Vertel…
We gaan inderdaad pure food serveren: eerlijk eten dat lekker en gezond is en zo min mogelijk is bewerkt. Daar waar het kan, halen we onze producten lokaal. Denk aan groenten van de boer en biologische yoghurt. We willen ‘weten wat we eten’ en zo min mogelijk verspillen. Zo willen we stilstaan bij de overvloed aan voedsel die we in Nederland elke dag weer hebben.
Jullie missie bij Hills & Mills is net als bij MiU: mensen gelukkig maken. Hoe gaan jullie dat hier doen?
De hele ervaring van een bezoek is gericht op mensen gelukkig maken. We gaan bijvoorbeeld een bord ophangen in het foodcafé, waarop we de gast vragen om op te schrijven wat hem of haar vandaag, of deze week, gelukkig heeft gemaakt. Het is bewezen dat als mensen opschrijven wat hen gelukkig maakt en daarbij stilstaan, ze daarvan gelukkig worden. Dus met dit bord passen we positieve psychologie toe.
Iets anders wat we gaan doen: elke gast krijgt een kaartje van ons, waarmee hij of zij iemand blij kan maken. Met dat kaartje kun je korting of een gratis product van ons aan iemand geven die je dankbaar bent. Zo van: jij hebt mij vorige week zo goed geholpen, vandaar dit kaartje. Als mensen een ander een cadeautje geven en tegelijkertijd dankbaarheid tonen, draagt dat bij aan hun eigen geluk.
Waarom de naam Hills & Mills?
Ons concept wordt geïnspireerd door de Himalaya. ‘Hills’ staat voor de bergen van de Himalaya en ‘Mills’ voor de Nederlandse windmolen. Mijn broer en ik hebben roots in twee landen: mijn vader komt uit Pakistan en mijn moeder uit Nederland. Pakistan grenst aan de Himalaya, het gebergte dat staat voor puur, natuurlijk en zuiver; daarvoor komen bergbeklimmers bewust. Als zij de top bereiken, is dat voor hen vaak een life changing ervaring. Ze zijn een ander mens als ze weer thuis zijn. Dat is ook ons streven met elk bezoek aan Hills & Mills. De kenmerken van de Himalaya willen we in onze zaak terugbrengen.
Waarom kozen jullie voor een foodcafé en geen museum of filmtheater?
Naast het feit dat we bouwen op meer dan 50 jaar ervaring (30 van mijn vader, 8 van mij, 8 van mijn broer en 5 van mijn zusje die er ook parttime gaat werken) en dat wij er passie voor hebben, is horeca bij uitstek geschikt om mensen gelukkig te maken. Horecazaken doen dat nu vooral door een leuke beleving met lekker eten en een goede service. Wij willen dit naar een hoger niveau tillen en geluk als nieuwe standaard zetten voor succes in de horeca.
Wat kun je voor advies meegeven aan jonge ondernemers?
Ik heb twee adviezen die met elkaar samenhangen. Het eerste, een beetje cliché misschien, is dat je moet geloven in jezelf, al ben je nog jong. Andere bedrijven hebben misschien jarenlange ervaring, maar wat jij weet, kan altijd van waarde zijn voor anderen. Wij zien bijvoorbeeld dat we, door ons goed te verdiepen, op veel vlakken al verder zijn dan anderen die al twintig jaar ervaring hebben.
Het tweede advies is: al is het leuk om jong, fris en vernieuwend te zijn, ervaring is 100% een voordeel. Hoe meer je weet, hoe beter je kunt schakelen en meepraten in gesprekken. Dus mijn advies is: ga keihard werken om dat gebrek aan ervaring te compenseren. Ik heb in 2,5 jaar tijd wel 50 boeken gelezen, die met mijn vakgebied te maken hebben. En ik kijk dus heel veel TEDxTalks, lees veel artikelen en blogs. Je moet niet onderschatten dat ervaring echt een grote pré is en dat je jezelf daarin kunt trainen. Dat in combinatie met een frisse blik is enorm krachtig.
Daarnaast zou ik willen zeggen: focus. Als je net gestart bent, wil je met 0 ervaring en 0 budget wel elk aanbod aannemen. Maar de les die elke marketeer je geeft, is juist dat je je moet focussen op één ding en daar heel goed in moet worden. Daar moet je zo vroeg mogelijk mee beginnen.
Financiële tips?
Als je adviseur wilt worden, zoals wij dat bij MiU zijn, heb je heel weinig nodig. Je moet een website hebben en visitekaartjes zijn leuk. Voor de rest moet je geen onnodige kosten maken.
Wat daar bijkomt, is dat je niet te afhankelijk moet zijn van de eerste inkomsten van je bedrijf. In het begin een parttime baan aanhouden is aan te raden. Je moet je namelijk niet telkens afvragen hoe je moet rondkomen. Zorg dus voor een financiële buffer.
Wat zou je kiezen: een zonsondergang of financiële meevaller?
De zonsondergang, want dat zijn de momenten waar ik van geniet. Geld maakt het leuk, maar ik zou bij wijze van spreken het geld gebruiken om op vakantie te gaan en daar een mooie zonsondergang te bekijken.
Heb jij eigenlijk nog toekomstdromen?
Zeker weten. Ik barst van de dromen. Maar sowieso wil ik mijn bedrijven succesvol maken. Met mijn gedachtegoed de wereld veranderen: dat mensen geld meer gaan zien als middel en minder als doel. Dat geluk centraal komt te staan in het leven, omdat dat hetgeen is waar het echt om draait.
Hills & Mills opent zijn deuren begin juli 2012. Houd de website en Facebook in de gaten voor de precieze openingsdatum.
—
Nawaz Kazmi
nl.linkedin.com/in/nawazkazmi
Sheraz Kazmi
nl.linkedin.com/in/sherazkazmi
Hills & Mills
Oude Langendijk 6
2611 GK Delft
Hillsmills.nl
facebook.com/hillsmills
Open: wo – do: 11:30 tot 22:00 uur
Vrij-zo: 11:00 tot 22:00 uur
Za: 10:00 tot 22:00 uur.
MiU Marketing
miumarketing.nl
twitter.com/miumarketing
facebook.com/miumarketing